Kulağınız Mı Çınlıyor ! İşte Nedenleri

Kulak Çınlanması ve Nedenleri, Kulak Çınlaması Neden Olur? Nasıl Tedavi Edilir? Kulak Çınlamasıyla İlgili Batıl İnançlar

Tıptaki adı tinnitus olan kulak çınlaması; kişilerin yaşam kalitesini ciddi anlamda düşürebilen bir durumdur. Cızırtı, uğultu, su gürültüsüne benzer sesler duyma şeklinde tarif edilir. Neredeyse kişilerin %10'u hayatlarının bir döneminde kulak çınlama sorunu ile karşılaşabilmektedir.

Kulak çınlaması zaman zaman ya da sürekli olabilir. Sesin tınısı kalın veya çok ince olabilir, tek kulağı ya da her ikisini birden etkileyebilir. Çınlama sürekli olduğunda bu kişiyi çok rahatsız edebilir.

Hatta bu rahatsızlık kişilerin normal hayatlarını etkileyecek boyuta kadar çıkabilir.

Kulak Çınlamasının Nedenleri Nelerdir?

Kulak çınlamasının birçok olası nedeni vardır. Bu nedenler çoğunlukla basit ve iyi huylu nedenler olabildiği gibi daha ciddi sorunlar da olabilir. Sık karşılaşılan nedenler şöyle sıralanabilir;

• İç kulakta yer alan işitme sinir uçlarındaki hasar
  • Kulak kiri
  • Kulak zarındaki sorunlar
  • Kulak enfeksiyonları
  • Sinüzit
  • Kulak bölgesinde travma
  • Orta kulakta sıvı birikmesi
  • Orta kulaktaki kemiklerin eklem yerlerimin sertleşmesi
  • Orta kulakta yer alan kasların kasılması,
  • Östaki tüpünün genişlemesi (hamilelik ya da kilo vermeye bağlı olabilmektedir)
  • Denge ve işitmeyi sağlayan sinirlerdeki tümör (akustik nörinom)
  • Alerji
  • Düşük ya da yüksek tansiyon
  • Baş ve boyun bölgesine gelen darbeler
  • Boyun kireçlenmesi
  • Bazı ilaçlar (romatizma ilaçları, antibiyotikler, aspirin ..gibi)
  • Diyabet
  • Tiroid hastalıkları

Kulak çınlamasının en sık karşılaşılan nedenlerinden biri; iç kulakta yer alan işitme sinirlerinde meydana gelen hasardır. Bu durum özellikle ilerlemiş yaşta ortaya çıkmaktadır.

Günümüzde kulak çınlamasının en sık karşılaşılan bir diğer nedeni de yüksek sestir. Ne yazık ki birçok insan endüstriyel gürültünün, yangın alarmlarının, yüksek sesle müzik dinlemenin ve diğer gürültülerin ne kadar zararlı olduğundan ya habersizdir ya da bu durumu umursamamaktadır. Stereo kulaklıklarla yüksek müzik dinlemek riski daha da arttırmaktadır.Bunların dışında kulak çınlaması beyin tümörü gibi ciddi hastaların belirtisi de olabilmektedir. Bu nedenle kulak çınlaması sorunu yaşıyorsanız doktora başvurmanız önemlidir. Ayrıca her durum için tedavi çok farklıdır. Bu nedenle konusunda uzmanlaşmış bir doktora kontrol olmak ve kulak çınlamasının gerçek nedenini bulmak çok önemlidir.

Kulak Çınlaması Nasıl Tedavi Edilir?

Kulak çınlaması vakaların çoğunda özel bir tedavi yoktur. Kulak çınlamasının nedeninin bulunup ortadan kaldırılmasıyla tedavi sağlanabilmektedir. Bunun içinde bazı röntgen filmleri ve denge testlerine ihtiyaç duyulabilir.

Ancak tüm testlere rağmen kulak çınlamasının nedeni bulunamayabilmektedir.

Kulak çınlamasının tedavisinde kullanılan bazı ilaçlar da bulunmaktadır. Bu ilaçlar, rahatlama sağlamakla beraber tamamen tedavi için yeterli olmayabilmektedir.

Kulak Çınlamasının Azalması İçin Neler Yapılabilir?

Kulak çınlamasının azalmasına yardımcı olacak yapmanız gereken ya da yapmamanız gereken bazı öneriler bulunmaktadır.

Yüksek sesli müziğe maruz kalmaktan uzak durun.
Tansiyonunuzu kontrol altında tutun.
Tuz alımını kısıtlayın (fazla tuz dolaşım sisteminizi bozacaktır).
Tuzlu yiyeceklerden uzak durun ve yemeğinize tuz eklemeyin.
Sinir sistemine uyarıcı etkisi olan kahve, kola ve sigaradan uzak durmaya özen gösterin.
Günlük düzenli egzersizler ile kan dolaşımınızı dengede tutun.
Yeterince dinlenin ve çok yorulmaktan sakının.
Sesten endişelenmeyin. Kulak çınlamanız sizin sağır olmanıza ve aklınızı kaybetmenize neden olmaz. Bu sesleri rahatsız edici ama önemsiz bir gerçek olarak kabul edin ve olabildiğince yok saymayı öğrenin. Bu çeşit kontrol ya kişinin kendini tembihlemesiyle ya da maskeleme yöntemiyle başarılabilmektedir.

Kulak Çınlamasıyla İlgili Batıl İnançlar

Batıl inançları yayanların ve buradan kulakları çınlatıyoruz! Kulak çınlaması uğursuzluğa veya kötülüğe alamet değildir. Herkesin kulağı çınlar, bazılarının daha çok çınlar. Halk arasında “sağ kulak çınlarsa biri sizi iyi anıyor, sol kulak çınlarsa birileri hakkınızda kötü konuşuyor” diye bilinir. Oysa anevrizmadan beyin tümörlerine, hipertansiyondan beslenme bozukluğuna hatta depresyona kadar pek çok hastalığın habercisi olabilecek kulak çınlamasının böyle batıl inançlarla ilgisi yoktur. Eğer kulaklarınız çok çınlıyorsa böyle sonuçlara yormak yerine hastalık belirtisi olarak görüp doktora görünmelisiniz.